Anmeldelse af Valhalla

Hvis du har interesse i danske tegneserier, så bliver du nødt til at læse Valhalla før eller senere. Det kan godt være at vi hører meget om Thor fra den amerikanske tegneserie gigant, men danskerne kan også skrive om de nordiske guder. Valhalla af Peter Madsen er blandt de bedste danske tegneserier nogensinde. Det er den danske fortolkning af Thor og Loke, fordelt ud over 15 bind. Nogle vil gå så langt som at kalde det for dansk kulturarv, men det foretrækker vi ikke at tage stilling til. Du kan til gengæld læse om hvorfor Valhalla er fantastisk, i denne anmeldelse.

Dansk fortolkning af nordisk mytologi

Valhalla er en genfortælling af de vigtigste myter og det hele handler om nordisk mytologi. Det hele startede med ”Ulven er løs” i slutningen af 70erne. Det første bind i serien er en fortælling om en kaotisk kraft, som slipper løs i et velorganiseret samfund, som er inspireret af to utroligt forskellige kræfter; Baader Meinhof og Christania. Fortællingen om Ferisulven var Madsens kommentar til det daværende samfundsbillede.

En interessant moderne tegneserie

Valhalla er netop blandt de bedste, da det er en moderne fortolkning og du bør også kunne få øje på kendisser og forfattere i især de sidste bind i Valhalla serien. Med andre ord er Peter Madsens værk ikke kun underholdning, det er generelt et fantastisk alternativ til bøger. Madsen mestrer en enestående måde at udtrykke sig på med farver, figurer og selv de mindste detaljer. Valhalla er en tegneserie med stort T, da Madsen har håndtegnet alle 15 bind i serien og det mest af farvelægning er også sket med hånden, på nær af de to sidste bind i serien.

Læs Valhalla igen og igen

De små detaljer, man kan sagtens læse Valhalla flere gange og derefter få øje på de små detaljer. Blandt andet er flere af jætterne opkaldt efter mælkeprodukter såsom Ymer, Hjoghurt og Hylette. Succesen er blevet udgivet 10 forskellige sprog blandt andet alle de nordiske sprog, og den prisbelønnet tegneserie, har vundet Ping Prisen i 1989, Den Bedste Nordiske Tegneserie SAS pris i 1999 og Orla prisen for den bedste tegneserie så sent som i 2008. Derfor kan vi godt anbefale at læse den danske Valhalla tegneserie.